“Dance Dance Dance” er ikke koncert med filmbackdrop, eller film med soundtrack. Det er en fuldt integreret sammensmeltning – og en flerdimensionel oplevelse, lover belgiske Arsenal inden SPOT-optrædener – og tager Lydmor med..
Af Henrik Friis
– Jeg selv har i hvert fald aldrig set den slags før: Det er ikke et band, der bruger visuals. Det er ikke en film med at band, der bare spiller soundtracket. Det er virkelig en integration af begge dele – musik og film. Og det skifter hele tiden.
Ordene kommer fra Hendrik Willemyns fra en af Belgiens helt store grupper Arsenal forud for årets SPOT Festival, hvor filmkoncerten ”Dance Dance Dance” både indgår i den officielle åbning af festivalen torsdag 30. april i Musikhuset Rytmisk Sal og senere også gentages fredag 1. maj som del af selve SPOT-programmet.
– Det er en film og en koncert på samme tid. Filmen er optaget i Japan med japansk instruktør og skuespillere. Den handler meget kort fortalt om en musiker som forlader sin lille japanske landsby med drømmen om at blive berømt i Tokyo – og om de personlige omkostninger han må betale for sine dårlige valg i sin higen efter succes.
– Filmen vises på en see-through screen, mens musikerne træder ind og ud af fokus undervejs som handlingen skrider frem – og med den delvist gennemsigtige screen kombineret med flere brackdrops af Tokyo City-scape får man en mange-dimensionel fornemmelse, der hele tiden skifter lag og udtryk, fortæller Willemyns.
Musiker og filminstruktør
Hendrik Willemyns er selv musiker OG filminstruktør: Han har gennem 15 år opbygget en succesfuld karriere sammen med John Roan i duoen Arsenal. Men midt i musikken savnede han også film- og tv-arbejdet, og har især arbejdet med det medie på dokumentar-fronten – bl.a. om de internationale gæstemusikere, der medvirker på Arsenals albums. Senere med bøger som emne, hvor hans film ikke skulle være kopi af handlingen, men i stedet være added value. Altså afsøger han mulighederne for sammenhæng mellem genrerne for at skabe et styrket udtryk – i “Dance Dance Dance”s tilfælde mellem musikken og filmen.
– Den ekstra dimension er vigtig, fortalte han under et besøg i SPOT headquarters som forberedelse til det kommende event.
– I Arsenal har vi selv været meget tilbageholdende med at bruge visuals til vores musik, fordi vi har set så mange dårlige eksempler, hvor visuals kun bruges som effekt. Det har især den elektroniske musik været slem til: At skabe visuals som er flotte – i ti minutter, inden det begynder at kede. Fordi der ikke er mere. Fordi der ikke er en historie. Man har trættet tilskuerne med ”Åh-effekten”: Åh, I har fem skærme, Åh I har 20 skærme, Åh, I har 100 skærme. Og så videre. Men hvis der ikke sker noget på dem eller er en mening, hvad så? Jeg er en sucker for en god historie. Hvis du giver mig en god historie, så er jeg din. Og vi giver jer tilskuere en god historie, lover Willemyns.
Lydmor flyves ind
Hele vejen gennem Arsenals karriere har gruppen samarbejdet med internationale musikere – fra Afrika, Sydamerika, Asien, Nordamerika og Europa. De har blandet etnisk Afrika med amerikansk hardcore osv. Det samme gælder Willemyns filmproduktion, hvad Dance Dance Dance japanske præg og grafisk assistance fra Berlin og Madrid vidner om.
Danske Lydmor er også kommet med i musikersamarbejdet. Arsenal opdagede hende på den polske blog Good Because Danish i 2013, samme år medvirkede hun på gruppens seneste album og har efterfølgende turneret i to omgange med gruppen. Men ikke med “Dance Dance Dance”-projektet, så når Lydmor flyves direkte ind til fra L.A. for at spille med Arsenal på SPOT er det første gang hun oplever film-koncerten (jeg skynder mig ned på tilskuerpladserne for at se den, når jeg har sunget, griner hun).
– Vi tror på internationalt samarbejde, siger Hendrik Willemyns. – De forskellige samarbejder lægger en ny historie til vores verden og vores udtryk. Og det har vi brug for. En gruppe som Radiohead har Thom Yorke, som kan skabe et billede af en creepy person, der aldrig får kærlighed. Det har han gjort i årevis og hele tiden fra forskellige vinkler – og har skabt en glimrende karriere ud af det, som man kun kan respektere. Men vi importerer historier fra alle egne, og laver vores egen verden ud af det. Det er en anderledes approach, men set fra vores side er det vitaliserende og bliver ved med at fange vores interesse.
Ud over Hendrik Willemyns og John Roan har Arsenal et hold live-musikere med sig til Aarhus.