sponsor_royal_beer@x3

Spot Festival

Aarhus som musikkens Mekka: ”Grib chancen”

Godt 300 internationale musikbranche-folk er til SPOT Festival i denne uge. Folk med interesse i dansk musik. Folk med brugbar viden. ”Benyt jer nu af muligheden – grib chancen” lyder den klare entydige opfordring fra arrangørerne til det danske musikliv.

Festivaler. Pladeselskaber. Publishers. Branding- og streaming-eksperter. Top-producere. Music Supervisors. Managere. Bookere. Interesseorganisationer. Journalister. Osv.

Over 300 internationale gæster gør fra midten af denne uge Aarhus og SPOT Festivalen til det vigtigste mødested i Danmark mellem dansk og international musikbranche: Dels med branchefolk, der er interesseret i at snuse ny dansk musik op, networke og lave aftaler – dels gæster med viden som de hellere end gerne deler, og som er essentiel at suge til sig.

Engelsk og amerikansk fokus – og selvfølgelig tysk
MXD – Music Export Denmark har i samarbejde med SPOT Festivalen arbejdet vedholdende på at tiltrække væsentlige gæster til SPOT. I år er et af fokus-områderne engelske og amerikanske pladeselskaber, og det er lykkes at tiltrække intet mindre end 17 pladeselskaber med en fordeling mellem stærke independent labels, som Matador Records (Interpol, Queens of the Stone Age samt danske Iceage.), 4AD (Bon Iver, Future Islands samt danske Efterklang) samt Secretly Group og major labels, som Polydor, Atlantic Records (Bruno Mars, Coldplay samt danske Mendoza) og Parlophone Records .

Men også det store tyske marked (verdens 3. største musikmarked) er rigt repræsenteret med op mod 50 % af de internationale gæster:

Medier som Intro (Tysklands største), Rolling Stone, Visions, Piranha, Classic Rock, RBB Radio Eins og WDR 1 Live. Pladeselskaber som Grönland, AdP Records, City Slang, Believe Digital og Mute. Booking agenturer som FKP Scorpio, Target Concerts, Selective Artists/A.S.S. Concerts og Landstreicher. Samt festivaler som Hurricane og Southside (blandt Europas største), M’era Luna, Reeperbahn Festival, c/o Pop m.fl..

Og så skal de øvrige europæiske publikumsfestivaler Rock En Seine (FR), SZIGET (HU – Europas største) eller Pohoda Festival (SK) ikke glemmes. Eller de internationale showcase festivaler Ment Conference (SL), Glimps (BE), MaMA (FR), Sonic Visions (LU), Reeperbahn (DE), eller de brasilianske arrangører Difusa Fronteira. For ikke at tale om medier som Mojo Magazine/Line of The Best Fit og Clash Magazine (UK), Music Woche (DE), Knack Magazine (BE) og landsdækkende spansk Radio 3.

– Vi prøver, at omfavne så mange genrer vi kan for at servicere den danske branche bedst muligt, fortæller MXD’s London-baserede medarbejder Lisa Marxen.

– Men MXD kan kun hjælpe med eksportarbejdet til en hvis grad, og artister sælger sjældent sig selv, så vi håber, at den danske branche griber de muligheder, der er under årets SPOT festival, og sætter så mange møder op som muligt med de udenlandske aktører. Hvis man virkelig vil gøre en forskel for ens artists karriere, gælder det om at skabe så stort et interesse-netværk som muligt, forklarer hun.

Viden og knowhow – lige til at plukke
che pope2Samme entydige opfordring til at den danske branche, lyder fra Jesper Mardahl, leder af Promus og organisator af SPOT Festivalens konference-program med titlen SPOT+.

Ud over at Kayne West-stjerneproduceren Che Pope (plus Cutfather og Pitchshifters) via et samarbejde med de eksterne arrangører Aarhus Calling kommer til SPOT+ for at dele deres erfaringer, kan Jesper Mardahl eksempelvis præsentere internationale gæster med viden og knowhow inden for musikkens udviklinger og nybrud, som han opfordrer alle til at benytte sig af:

Han peger på Jack Horner fra FRUKTs London-kontor – et af de førende bureauer når det gælder bands og brands – altså partnership-economy hvor musik og erhvervsliv sammen skaber nye muligheder. Og ikke kun økonomisk. Eller Susan Schwartz fra Platinum Rye i New York, som er verdens største firma, når det gælder om at placere folk fra sportsverdenen, musik- og underholdningsbranchen i med store kampagner og events.

Eller tag programpunktet ”Meet The Music Supervisors 3.0”, hvor danske og internationale musikbranchefolk holder i speedmeetings med 11 music supervisors lige fra Berlin over London og Paris til LA og New York, som alle har placerering af musik i film, tv, spil-industri m.v. som deres specielle arbejdsområde.

For slet ikke at glemme SPOT+ store konference-fokus på ”Streaming”, hvor den norske forsker Daniel Nordgård – som netop har udgivet en stor rapport om emnet – med sin keynote-tale er indgangen til et internationalt program med gæster som sangskriver/producer Crispin Hunt (UK – Florence and the Machine, Ellie Goulding, Lana Del Rey, Rihanna) om streamingens muligheder og konsekvenser.

– Der er masser af viden på festivalen – også om de nye veje, der er for musikken. Det hele er serveret her – lige foran jer. Benyt jer nu af muligheden, siger Jesper Mardahl

Her er mulighederne:
Der er international åbningsreception for SPOT Festival 2015 fredag 1. maj 10.30-12.00i Dania-salen i SPOT+ området.

MXD og SPOT Festival afvikler festivalens største networkingmøde lørdag 2. maj kl. 13.30-15.00 i SPOT+ området. Tilmelding: anders@mxd.dk

Flere af de deltagende internationale selskaber og festivaler inviterer den danske branche til receptioner i SPOT+ området under festivalen. Se www.spotplus.dk under ”networking”

Og se det internationale konference-program SPOT+www.spotplus.dk

SPOT+ finder sted fredag 1. og lørdag 2. maj – sted: SAS Hotel Radisson Blu